גוגל אנליטיקס: מדריך למתחילים

אחד הכלים החשובים ביותר בכל ערוץ שיווק הוא המשוב החוזר. כל פעולה שיווקית אמורה לספק לנו תוצאות עסקיות שונות, החל בקידום המותג וכלה במכירות ממש. גם באתר אינטרנט עסקי חשוב לעקוב אחר הביצועים שלו וזאת אנחנו עושים באמצעות מעקב אחר התנהגות המבקרים בו. המעקב נעשה על ידי ניתוחים ופילוחים שונים של גולשים והצגת אותם הנתונים מול נתוני הגלישה והפעולות שנעשות באתר. באופן מאד פשטני, נוכל לומר שאנחנו רוצים לדעת מי ביקר באתר, היכן הוא ביקר, איזה כתבות הוא קרא בבלוג באתר ומה הוא עשה שם.

אחד הכלים החזקים ביותר לתיעוד של אותם נתונים ופילוחם הוא גוגל אנליטיקס, המסופק בחינם על ידי גוגל.

נעים להכיר: גוגל אנליטיקס

במאמר הבא נבחן את הכלי, נבין כיצד הוא פועל ואיזה מידע ניתן להפיק ממנו. לפני שנעבור לכל זה, בואו נבין מדוע גוגל אנליטיקס הוא כלי כל כך יעיל.

גוגל אנליטיקס יכול למעשה לענות לנו על שאלות רבות בנוגע לאתר שלנו, לגולשים בו ולפעולות שלהם. בואו נבחן כמה דוגמאות מהמציאות שיהיו יותר מוחשיות:

  • גוגל אנליטיקס מאפשר לנו לפלח כניסות לאתר לפי סוג המכשיר. זה מאד רלוונטי לדעת מי נכנס ממכשיר נייד ומי נכנס ממחשב נייח. מידע כזה יוכל לעזור לנו להתאים טוב יותר את כל אחת מגרסאות האתר (רגיל ונייד) בכדי לתת מענה טוב יותר לצרכים השונים של כל אחד מסוגי הגלישה.
  • ניתן לפלח את הנתונים לפי מקורות ההגעה לאתר. זה יעזור לנו להבין, בין היתר, מהם הדפים הפופולריים בקרב מקורות הגעה שונים. יש הבדל בין תנועה שמגיעה לאתר מרשת חברתית לתנועה שמגיעה דרך קידום ממומן בגוגל. המידע הזה יעזור לנו בכל פעולה עתידית באותם מקורות.
  • נוכל לבדוק יחסי המרה של משתמשים שונים. זה יעזור לנו כשנרצה לשפר את חוויית המשתמש למשל, בכדי שיותר מבקרים יהפכו ללקוחות או ישאירו פרטים.

גוגל אנליטיקס

כיצד עובדים עם גוגל אנליטיקס?

את גוגל אנליטיקס מטמיעים בכמה דרכים. אם אתם עובדים עם מערכת התוכן וורדפרס, אז זה מאד פשוט. קיים תוסף שניתן להתקין כמו כל תוסף רגיל לוורדפרס. דרך נוספת היא לקבל מהאנליטיקס קוד אותו יש להעתיק ולהדביק בתוך הheader של האתר שלכם. הקוד הזה מתממשק עם החשבון המתאים לו בגוגל אנליטיקס. שימו לב שניתן להציג אתרים רבים באמצעות אותו חשבון בגוגל אנליטיקס.

הנתונים באנליטיקס מוצגים בצורה כמותית (נקראים METRICS) על פני נתונים איכותיים (שנקראים DIMENSIONS). לדוגמא: ניתן להציג את מספר הדפים באתר (METRICS) בהם ביקרו גולשים מאיטליה (DIMENSION).

את הנתונים אנחנו מקבלים בדו"ח. הדו"ח הוא חיווי דינאמי שניתן לשנות ולפלח לפי תקופות שונות. תחילת רישום הנתונים הוא במועד התקנת המערכת באתר. לא ניתן לגשת לנתונים מלפני המועד הזה מכיוון שהם לא נאספו.

ישנם כמה נתונים ששווה להכיר כבר מההתחלה:

  • משתמש (USER) – זוהי הגדרה של משתמש שנכנס מאותו המכשיר ואותה מערכת הפעלה. אין לבלבל בין ההגדרה הזו לבין אדם מסוים. אותו אדם יכול להיספר כמו כמה משתמשים שונים אם הוא נכנס ממכשיר נייד ומחשב למשל. יש הגיון בדבר מפני שזהו שימוש שונה באתר.
  • סשן (SESSION) – זה בעצם ביקור של משתמש יחיד באתר. משתמש מוגדר כמי שביקר באתר מאותו המכשיר ואפילו מאותה מערכת ההפעלה. כמות הדפים בהם ביקר אותו משתמש איננה משנה את הנתון הזה.
  • אורך הסשן (SESSION DURATION) – זוהי הגדרה של אורך הזמן שלקח לסשן אחד. ברוב המקרים סשנים ארוכים הם דבר רצוי מכיוון שהם מעידים שמשתמשים מוצאים את מבוקשם ומקבלים ערך מהאתר. ישנם אתרים בהם גם סשנים קצרים יכולים להצביע על משתמשים ש'קיבלו את מבוקשם' כגון אתרי תרגום או כאלו שעונים על שאלות קצרות כגון שעון מקומי או מחשבונים כלשהם.
  • שיעור נטישה (BOUNCE RATE) – זהו שיעור במשתמשים שביקרו בדף אחד באתר וחזרו אחורה מבלי שהמשיכו לדף נוסף או ביצעו פעולה כלשהיא באתר. כבעלי אתרים, אנחנו רוצים שיעור נטישה נמוך ככל האפשר. שיעור נטישה גבוה מאותת לגוגל שגולשים שמגיעים אל אותו הדף לא מוצאים בו את מבוקשם. זהו סיגנל חזק שמשפיע על הורדה של הדף בדירוג לאותו החיפוש.

 

לסיכום, זוהי הייתה טעימה קצרה מהמערכת וכמה דגשים על הפעלה והבנה ראשונית. מכל הכלים הקיימים כיום, זהו אחד הכלים ששווה יהיה להתעמק בהם.

קראו גם: דרכים לבניית אתר