איך תשפרו את מהירות האתר?

חשוב מאוד שאתרים עסקיים ייטענו במהירות. זאת, מאחר שאיטיות מבריחה לקוחות וגם פוגעת בקידום האתר בתוצאות החיפוש. על האופנים הבולטים להבטיח מהירות מיטבית, מרחיב המאמר הבא:

אחסון אתרים מהיר

אחסון האתר צריך להתבצע אצל ספק אמין, אשר יספק ביצועים עקביים, בהתאם למה שהוא מתחייב. נזכיר, שעוד לפני שאלת מהירות טעינת אתר, האתר חייב להיות נגיש לגולשים, דבר שתלוי בספק האחסון. אם חשובה לכם גמישות ומהירות בניהול השרת, אתם חייבים להשתמש בשרת וירטואלי. שרת כזה מסוג VPS (Virtual Private Server) יספק ביצועים טובים, למרות שהוא רץ על אותו שרת פיזי ובמקביל לשרתים דומים של לקוחות אחרים. ביצועים משופרים ועקביים אף יותר, יספק שרת וירטואלי מסוג VDS. זאת, מאחר ש-Virtual Dedicated Server כולל הבטחת רמת משאבים מבוקשת עבור השרת שלכם.

הבנת המטרות

מבחינה עסקית, חיוני להבין מה רוצים להשיג מבחינת מהירות ולמה. כמו כן, חשוב לזכור שמהירות הטעינה רלבנטית, ביחס לאופן הסובייקטיבי שבו הגולש האנושי מעריך זאת. מעבר למהירות מסוימת, הגולש יראה זאת  כ"טעינה מיידית". במצב כזה, שיפור נוסף במהירות לא יהיה משמעותי, גם אם מדובר בקיצוץ זמן הטעינה בחצי!

הבנת המצב

בכדי להתקדם בפועל, דרושה נקודת מוצא. כמו שאומרים "לא ניתן לשפר, את מה שלא מודדים". ישנם כלי עזר רבים שמסייעים לבדיקת וניתוח מהירות טעינת אתרים, דוגמת Pingdom. בעזרתם, תוכלו בין השאר לזהות צווארי בקבוק. ההבנה היכן האתר איטי במיוחד, תסייע להחליט במה הכי ישתלם להשקיע את המשאבים והמאמצים לשיפור. כמובן, כלי המדידה גם יסייעו לראות האם ובאיזו מידה רואים שיפור, בעקבות יישום "טריק" האצה כזה או אחר.

איך תשפרו את מהירות האתר שלכם

צמצום תכני האתר

כעקרון, מוטב לצמצם בהיקף התכנים שבאתר. מה גם, שכיום מקובל עיצוב אתרים מינימליסטי מבחינה ויזואלית. כמובן, צמצום התכנים מראש לא תמיד יתאים. לעתים, חשיבות התכנים מבחינה עסקית, עולה על הנזק העסקי הפוטנציאלי, מההאטה שהם גורמים.

צמצום נפחי התכנים

ניתן לצמצם נפחי תכנים שונים באתר, בעזרת כלים כמו gzip. תמונות הן עניין נפרד בפני עצמו – באתרים הן מגיעות לרוב מראש בפורמטים קומפקטיים למדי, אבל יש כלים ושיטות להוסיף ולצמצם את נפחן.

מגוון טריקים נוספים

ישנם למעשה אינספור "טריקים" טכניים שונים נוספים, לשיפור מהירות אתרים. הם משתנים על פי הפלטפורמות והטכנולוגיות, שבהן נעשה שימוש בהקמת ותפעול האתר. מי שעוסק טכנית בהקמת וניהול האתר, אמור להכיר אותם. וורדפרס היא דוגמא בולטת לפלטפורמה ספציפית כזו, עם היבטי האופטימיזציה המיוחדים שלה.

לסיכום

אין סיבה טובה לכך, שאתר ממוצע לא יתפקד לאורך זמן במהירות אופטימאלית. אם משהו מפריע – יש פתרון. כל הדרוש, הוא לרוב הגדרה ברורה של מטרותיכם העסקיות בכל הנוגע למהירות האתר, הבנת האינטראקציה של הלקוח עם האתר והיכרות עם אופני הפתרון ברמה הטכנית.