חברות בוגרות הן חברות שעברו כברת דרך ארוכה ושרדו בשוק תחרותי. זהו הישג נאה, אך כאן לא נגמר האתגר. זאת, במיוחד אם פועלים בשוק ההייטק, שבישראל הוא שוק רחב ותחרותי במיוחד. מחד, פעמים רבות יש בהחלט לאן להמשיך ולצמוח. מאידך, חיוני לעשות זאת באופן מאוד שיטתי ומחושב. מה הוא הפתרון המומלץ לכך? ומי יסייע לכם לבצע זאת היטב?
להתנהל היטב, לפי תכנית
פעילותן של חברות הייטק רבות, מבוססת על מוצר או שירות מיוחד שהן מציעות. לעתים, ההתחלה של אותה חברה הייתה מסטארט אפ עם רעיון פורץ דרך. רעיונות כאלה, מוטיבציה רבה, מימון ראשוני גדול ועוד, מסוגלים לקדם מאוד עסקים. לספק נקודת פתיחה מצוינת, למשוך תשומת לב בשוק שבו פועלים ולצאת לדרך במהירות. אך בכדי להתייצב כחברה ולהצליח לאורך זמן, חיוני תכנון יסודי וטוב. למעשה, הוא חיוני גם לסטארטאפ ועוד לפני היציאה לדרך. בוודאי עבור חברת הייטק בוגרת. אבן יסוד קלאסית בתכנון כזה, מהווה מה שנקרא תכנית עסקית. בניית תכנית עסקית הוא תהליך מורכב. כאשר תקראו מידע מלא על כך, תוכלו להתרשם מהאתגר באופן יותר ברור. תכנית עסקית מהווה כלי עזר וותיק למדי בעולם העסקים. עם השנים, גובשו עבורה best practices שונים ומבנה אופייני. בחברות הייטק (ולא רק) תכנית כזו מסייעת גם להשגת משקיעים ליוזמות חדשות.
הצורך האסטרטגי
לפני שניכנס יותר לפרטים, נציין כי תכנית עסקית הוא כלי אסטרטגי. הוא אמנם מפרט היבטים נקודתיים רבים, אך חשיבותו היא קודם כל בתיאור רשמי של אסטרטגיות ובהגדרה ברורה של מטרות להשגה. כך מתקבלת נקודת מוצא, אשר על פיה ניתן לתכנן תוכניות מעשיות ולהעריך את ההתקדמות לשם השגתן. בכדי לשיג זאת, ניתן למשל לגשת לגיבוש התוכנית באמצעות מודל SWOT ולתת ביטוי למה שנובע מכך:
- Strengths – יתרונות החברה השונים. מודעות ליתרונות אלה, מסייעת לנצל אותם לטובתה.
- Weaknesses – חולשות החברה, אשר חיוני לתת להן מענה.
- Opportunities – הזדמנויות עסקיות שאת חלקן ייתכן שכדאי לנצל.
- Threats – האיומים השונים שבפניהם החברה ניצבת וכיצד להתגונן מפניהם.
ההיבט אסטרטגי, גם מתחבר כמובן לנושאים כגון מיתוג החברה, מיצובה בשוק, בידול ותדמית.
מה תכנית כזו כוללת?
המבנה של תכנית עסקית איננו מקובע. אינכם חייבים להיצמד למבנה כזה או אחר, אך יש היבטים שאופייני לראות בה, כגון:
- תיאור החברה – כולל מוצריה ושירותיה.
- תיאור סביבתה העסקית – השוק שבו החברה פועלת והמתחרים העיקריים שמולם היא מתמודדת. כמו כן, מה מיוחד במתחרים אלה ושונה ביחס לחברה?
- תיאור הלקוחות – ניתוח הלקוחות השונים ויחסם למוצרי ושירותי החברה. מדוע הם מעדיפים אותם? מדוע אחרים מעדיפים מוצרי מתחרים מסוימים?
- מטרות ודרכי השגתן – הגדרת מטרות ספציפיות שהחברה מעוניינת להשיג.
- היבטים כספיים – כגון מקורות למימון מחקר ופיתוח.
- נתונים על ביצועי העבר – חברת הייטק בוגרות עדיפות על סטארט אפ בראשית דרכו, בהיבט של מידע היסטורי רב על פעילותן. כלומר, זהו כבר עסק שהתמודד בשוק וצבר ניסיון, אשר ניתן וחיוני לנתח. בראשית דרכה, היו לחברה כזו בעיקר תוכניות ותחזיות. אך כחברה מבוססת וותיקה, היא כבר יכולה למנף לטובתה את נתוני העבר. לנתח אותם ולהפיק מכך תובנות חיוניות להמשך.
- KPIs – מדדי Key Performance Indicators, אשר מספקים נקודת ייחוס להבנת המצב הנוכחי ולהתקדמות ברורה להשגת מטרות.
לסיכום
אם אתם חברת הייטק בוגרת, אל תוותרו על תכנית עסקית, גם בשלב הנוכחי! בעזרתה, תבטיחו לעצמכם המשך הרבה יותר "חלק", שרידות עסקית ויותר מזה – צמיחה והשגת מטרות שיטתית.