לגדול בעידן הדיגיטלי: כיצד אוריינות מדיה יכולה לסייע בפיתוח חשיבה ביקורתית אצל ילדים?

פיתוח אוריינות מדיה הינה מיומנות חשובה בעידן הדיגיטלי בו גדלים ילדינו; היא עוזרת להם לחשוב בצורה ביקורתית ולהבין מהיכן מגיע התוכן אותו הם צורכים. מהם העקרונות עליהם מושתתת אוריינות מדיה? באילו תחמים אוריינות מדיה נוגעת, וכיצד אפשר לסייע לילדים לפתח אוריינות מדיה? כל התשובות ומידע נוסף במאמר שלפניכם.

עקרונות הבסיס של אוריינות מדיה

אוריינות מדיה מגלמת בתוכה את המיומנויות להבין את אמצעי התקשורת, לחשוב בצורה ביקורתית, לנתח ולהעריך תכנים שמוצגים במדיות השונות. ילדים ובני נוער בעלי אוריינות מדיה הינם בעלי מודעות לגבי האופן שבו נוצר התוכן, מהיכן הוא מגיע ומהי מטרתו. אוריינות מדיה בסיסית משמעה להבין ולחשוב בצורה ביקורתית על הדברים הבאים:

  • תוכן – גלוי, חבוי או מוטמע
  • פרסומות ותכני שיווק אחרים
  • העדפה או דעה קדומה
  • צורות המדיה השונות והאופן שבו הן נוצרות
  • בטיחות באינטרנט
  • צנזורה

התחומים של אוריינות מדיה

ילדים ובני נוער זקוקים לאוריינות מדיה בתחומים שונים, כדי לדעת כיצד להשתמש באמצעי התקשורת המגוונים בצורה נבונה. מיומנויות מדיה שונות עשויות להיות מועילות יותר לשמירה על בטיחות ילדכם ברשת מאשר תוכנות סינון באינטרנט. סוגי התחומים הינם:

אוריינות תוכן

היכולת להבין איך מנוע חיפוש מדרג את תוצאות החיפוש ומי יצר את האתר שעלה בחיפוש, תוך הבנה האם המידע מבוסס על מקורות מהימנים וזיהוי ניסיונות שיווק, פרסום והונאות. למשל, אוריינות תוכן משמעה להבין כיצד עובד קידום באינטרנט, או להבין את ההבדל בין סיומות של כתובות אתרים כמו co.il, org ו-gov.

אוריינות טכנית

היכולת להבין ולהשתמש במחשבים, באינטרנט ובתוכנות שונות. ילדים ובני נוער צריכים לדעת כיצד לבדוק את הגדרות הפרטיות שלהם ולשנות אותן, לדווח על תוכן מטריד או בלתי הולם ולחסום תוכן שאינם מעוניינים בו. למשל, ילדים בעלי אוריינות טכנית מבינים שהאינטרנט הוא גלובלי, וכשמעלים אליו תוכן כנראה שלעולם לא יהיה ניתן להסיר אותו לגמרי.

אוריינות תקשורת

היכולת להבין את ההבדל בין סוגי תקשורת שונים באינטרנט, כולל רשתות חברתיות, צ'אטים, קבוצות פייסבוק וקבוצות וואטספ. לכל אחד מאלה יש כללים רשמיים ובלתי רשמיים שחשוב להבין כאשר משתמשים בהם.

אוריינות יצירתית וחזותית

היכולת ליצור ולהעלות תוכן לאינטרנט, וכן להבין מתי חלים חוקי זכויות יוצרים. למשל, להבין כיצד תוכן ויזואלי באינטרנט נערך ונבנה במיוחד לאתר שאליו הוא עלה.

 

 

הדרכים לעזור לילדכם לפתח אוריינות מדיה

ישנן מספר שיטות בעזרתן תוכלו לעודד את ילדכם לפתח אוריינות מדיה:

  • להוות דוגמא אישית – הסבירו לילדים שלכם למה אתם צופים בתוכנית או אתר מסוימים, כיצד להגיב ולפתח ביקורת ועוד. אלה יסייעו לכם לחזק את הקשר עם ילדכם, וללמד אותם להטיל ספק בתכנים שהם מקבלים מהמדיות השונות.
  • לפתח אוריינות מדיה בעצמכם – אם ילדכם בעל אוריינות מדיה מפותחת, תתעניינו בו ותשאלו שאלות על הגדרות פרטיות, דיווח על תוכן פוגעני ועוד. בנוסף, כדאי להתעדכן ברשתות החברתיות, שכן הן מתחדשות כל הזמן וילדים לרוב מתעדכנים מהן לעיתים קרובות.
  • לעודד חשיבה ביקורתית – הטלת ספק יכולה לסייע לילדכם להבדיל בין עובדות לדעות, להיות מודעים לשימוש לא מיטיב במדיות החברתיות ולשפוט את איכות התכנים המוצגים ברשתות.

לסיכום

אוריינות מדיה הינה היכולת להבין ולחשוב באופן ביקורתי על כל סוגי התוכן השונים המוצגים במדיות הדיגיטליות. אוריינות מדיה נפרסת לארבעה תחומים, כאשר כל אחד מהם חשוב ואף הכרחי כדי לדעת כיצד להשתמש באינטרנט בצורה בטוחה ונבונה. חשוב להוות דוגמא אישית ולעודד חשיבה ביקורתית בקרב ילדים כדי לפתח ולהעצים את מיומנות המדיה שלהם.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

נגישות