הכירו את מערכת ESP: מערכת הבטיחות ברכב שתוכל להציל את חייכם

כיצד מתמודדים עם "הפתעות" בנהיגה בכביש? כיצד מבטיחים שלא תאבדו שליטה ברכב, על כל הסיכונים שכרוכים בכך? הרי לא ניתן לצפות הכול מראש וגם לא תיקחו קורס נהיגה ספורטיבית, רק בכדי להיערך למצבי חירום בנהיגה רגילה. הפתרון הקלאסי לכך עבור הנהג הממוצע, הוא להשתמש בעזרי בטיחות שונים שמותקנים ברכב. אחד החשובים שבהם, הוא ה-ESP. מה הוא יודע לעשות עבורכם?

לשפר יציבות, לצמצם תאונות

חוסר יציבות של רכב בסיבובים, הוא פעמים רבות אתגר לנהגים ובמקרים רבים, מקור לתאונות מסכנות חיים. מצב כזה, עשוי לגרום ליציאה ממסלול התנועה המתוכנן, התנגשות ברכבים אחרים ואף התהפכות של הרכב. ESP הוא פתרון טכנולוגי שחובה להתקין ברכבים חדשים בישראל והוא נותן לכך מענה. ראשי התיבות הם Electronic Stability Program והטכנולוגיה ידועה גם בשם ‏Electronic Stability Control או ESC. באופן כללי, מערכות אלה מכונות מערכות בקרת יציבות. מחקרים רבים הוכיחו, שהן מצמצמות משמעותית את מקרי ההחלקה וההתהפכות ומקטינות במקרים רבים נזקי תאונות, במידה והן מתרחשות.

יתרונות המערכת

מערכות אלה בולטות בכמה יתרונות משמעותיים:

מערכת בשלה

מדובר בשלב זה במערכות וותיקות למדי ובשלות, אשר ניסיון רב הצטבר בשימוש בהן בפועל. לשם ההמחשה, נציין כי החובה להתקין אותן ברכבים חדשים, היא החל משנת 2010.

בזמן אמת

מערכות ESP מגיבות מהר יותר מכפי שנהגים מסוגלים להגיב.

באופן עקבי

תגובת המערכת היא תמיד התגובה שהיא מתוכננת לבצע, בהתאם לנסיבות. ללא טעויות ובלבול, כפי שעשוי להתרחש אצל נהגים במצב חירום מפתיע.

בשיתוף הנהג

מדובר במערכות אוטומטיות, אך הנהג לא נותר לגמרי מחוץ לתמונה. המערכת מספקת לו התראה על כך שהיא נכנסה לפעולה. כמו כן, לרוב ניתנת לנהג האפשרות לנתק את המערכת באופן יזום. דבר זה עשוי להיות שימושי, במקרים שבהם מתכוונים לנהוג באופן יוצא דופן, אשר נוטה להפעיל את המערכת כאשר לא מעוניינים בכך.

הכירו את מערכת ESP: מערכת הבטיחות ברכב שתוכל להציל את חייכם

כיצד מתרחש ה"קסם"?

ESP עובד באמצעות השוואה בין כיוון הנסיעה המתוכנן לבין כיוון תנועת הרכב בפועל. הכיוון המתוכנן מוערך באמצעות מידע על כיוון הגלגלים ביחס לרכב והמידע על כיוון התנועה מושג באמצעות חיישנים שונים. המערכת מזהה מצב שבו אחד או יותר מהגלגלים לא "אוחז" בכביש כראוי. משמע – מחליק מסיבה כלשהי. זאת, כתוצאה ממהירות הרכב שהיא גבוהה מדי לנסיבות בהן מדובר או כתוצאה מכך שהכביש חלק מדי. בתגובה לכך, היא מפעילה את הבלמים. הפעלה זו, יכולה להיעשות לגבי כל גלגל בנפרד וגם להיעזר בהפחתה אוטומטית של עוצמת המנוע.

הערה חשובה

השימוש במערכות ESP ודומיהן, עלול לגרום לנהגים להרגיש בטחון יתר, אשר יביא אותם ללקיחת סיכונים מיותרים. חשוב להדגיש, שאלה לא מערכות לשיפור ביצועי הרכב, אלא לצמצום סיכונים של מצבי חירום. מה ההבדל? בואו ניקח כדוגמה, את התסריט הקלאסי עבור ESP. אתם נכנסים במהירות מוגזמת לסיבוב, על כביש רטוב, אולי עם איזה כתם שמן עליו לקינוח. אם הרכב יתחיל להחליק, ESP לא ישפר את אחיזת הגלגלים בכביש! היא תישאר גרועה, בגלל שילוב הנסיבות האלה. הוא כן יסייע לרכב, "לשוט" על פני המשטח החלקלק הזה באופן פחות מסוכן ולהשתלט על המצב מהר יותר.

לסיכום

לאור כל זאת, לא פלא שרבים מחשיבים את ה-ESP כטכנולוגיית הבטיחות לרכב החשובה ביותר. והמסקנה פשוטה מאוד: השתמשו ב-ESP. זה מציל חיים!